Melodifestivalen - final!

Jag gissar att det är många som ska precis som jag titta på "Melo" ikväll. Jag vet även att det är många som tycker att denna tävling är otroligt överskattad och töntig, men jag kan inte hålla med. Visst, det kanske inte alltid är så bra låtar, de kan till och med vara supertöntiga eller typiska svenska-schaler-låtar, något som vi hört 10000 ggr förut. Men jag tycker det är något som hör til Svensk musikhistoria, något som bara ska finnas! Denna folkfest som reser runt i Sverige under vinterhalvåret och gör att folk träffas hemma hos varandra i tv-sofforna och får en anledning att umgås. Och ännu bättre, när en av festivalens deltävlingar tar plats i just min stad. Att åka in till en fullsatt arena, med spänningen av att det filmas och att flera miljoner tittare kan få en glimt av just mig just nu.

Man behöver inte vara ett fan av Svensk musik, eller tycka att schlager är bra, men kan ändå uppskatta blandningen av musik, paljetter, humor som pausunderhållning och så vidare. Ta bara förra året som exempel; Kristian Luuk och Björn Gustavsson, vilket par! En redan halv-känd programledare med lagom ironi och humor, tillsammans med en ung kille som för första gången visar sin enorma talang och charm för svenska folket. Jag saknar dem och deras humor som fick mig att vika mig dubbel av skratt. Okej, det kan inte vara tufft att försöka fylla deras skor, att försöka toppa deras prestation och få med sig Sverige. Men Petra Mede, nej, det fynkar inte, tyvär..
Hennes humor funkar bra - i Parlamentet, inte i Sveriges största musikfest. En gapig, medelålderskvinna med lite för mycket prat om sig själv, gör att det hela upplevs som ett försök att vara ngt man inte är - rolig. Hon har sina ljusa stunder, det har hon, men snälla; hitta någon bättre till nästa år!


Jag kommer precis som jag skrev i början se kvällens program, men både en, två och tre favoriter. Jag håller på EMD (hur kan man inte gilla denna charmiga trio med bra utseende?!), Måns (minst lika charmig han med , om inte mer, men en bra låt), Alcazars låt gillar jag med, glad och uptempo.. Jag har egentligen ganska många som jag gillar, och jag tror det kommer bli jämnt!

Må bästa låt vinna! (och artist/grupp)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0