Kvällens sista.

Ja, vi hade nationella prov i engelska idag, lika som alla andra sveriges niondeklassare. Det var två prov, del a och b (tror jag, aja). Första var en lärförsåelse, svår måste jag säga. Andra - hörförståelse. Hörförståelsen som går på en cd-skiva ska startas en spec. tid och räcka i ca 40 min. Men det hände en liten olycka. Kasper, en kille i min klass, började helt plötsligt blöda jätte mkt näsblod, vilket gjorde att vi stoppade. Väldigt dramatiskt, verkligen..
Även fast det känndes som om det gick skit på proven, gick det nog okej ändå. Det är i och för sig inte ofta jag tkr det "gått bra" för mig på ett prov.

Det här med nationella proven. Ja, visst kan det vara bra för de elever som vill ha chans att höja sitt betyg, eller för att hålla koll på hur sveriges utbildning går, men jag tycker att det är överskattat. Proven som kommer i 5:an, 9:an och på gymnasiet, blir mest ett stressmoment för oss elever, en stressig period där det känns som om hela betyget står på spel. Jag skulle tycka (i alla fall på högstadiet) att proven bara skulle inkludera de elever som ligger i riskzonen, alltså som kanppt får godkännt.
Att det ska vara nationella i grundämnena (sv, eng, matte) kan jag leva med, okej. Men när det sedan nu tillkommer i tredjespråk ( spanska för min del) OCH no, tycker jag att det bli för mycket. Nästan hela 9:an går åt till att förbereda sig och oroa sig för dessa prov. Tid som man annars kunnat använda för att verkligen LÄRA sig baskunskaperna i alla ämnen, och sedan testa via "vanliga prov"..

Nej, usch för dessa stressiga, nervjagande prov.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0