Hej gulltoppar!

Mååe, jag är hungrig! Mamma kommer förhoppningsvis hem snart så jag kan få mat, har inte ätit sen lunch. Hade en vanlig dag på skolan, har kommit igång med alla ämnen nu efter lovet. Känns som om jag aldrig lämnade stället, känns absolut inte som om jag haft lov i två veckor, längtar radan till sommarlovet.

På syslöjdstimmen innan lunch pratade vi om ekologiska kläder. Vi såg en film om hur det ser ut i utlandproduktionen för svenska företag. Hur kläderna tillverkas och framförallt under vilka förhållanden. Det ända jag kan säga är de är hemska!
Människor som sliter 7 dagar i veckan, 70 kr/mån, har inget annat val, tvingas leva långt under det mänskliga rättigeheterna för att kunna ge sin familj mat. Om det räcker. De jobbar i kemikaler och gifter, helt utan skydd eller sjukhjälp. Skulle kunna skriva en hel uppstas om detta, men det ända jag vill säga är det är fel. Av tröjan som du köpte i går för 199:- går 1-5% till de arbetande i fabrikerna. Miljön runt om blir totalförstörd och vattnet som folket i byarna ska drick förorenas. Duschen du tog i morse med extra varmt vatten för att du frös, kunde ha släckt en hel släkts törst.
-Ja, jag låter dramatisk,men så äre.
Om alla börjar överväga att köpa ett ekologiskt plagg då ocg då, skulle det bli vanliga och priserna skulle gå ner. ---> De dåliga kemikalekrävande kläderna skulle försvinna.
Ja, detta var bara en massa tankar jag var tvungen att skriva, och jag hoppas att det är fler som gör det.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0